banners-1170-x-3792

Innovatief ontwerpen en het ontwerpproces

Innovatief ontwerpen en het ontwerpproces

Geplaatst op 23-01-2020  -  Categorie: Algemeen

Al een aantal jaren achter elkaar wordt het eerste jaar van de opleiding Mens en Techniek, differentiatie Orthopedische Technologie afgesloten met een project gericht op het ontwerpen van nieuwe producten. Natuurlijk komt het ontwerpen in vele vakken terug in de opleiding. Het is dan vaak sterk gerelateerd aan een cliënt en de gekende voorzieningen waardoor er veel ‘mitsen en maren’ ontstaan die echt ‘gekke’ ideeën tegenhouden. Vandaar dat er een project Ontwerpen wordt gegeven om de studenten uit hun comfort zone te halen en ze in de richting te duwen van innovatie en creativiteit.

projectontwerp

Focus op innovatief ontwerpen

Door te focussen op innovatief ontwerpen leren we de studenten dat de beste oplossing voor een orthese, prothese of orthopedische schoen ook wel eens buiten de gebaande paden kan liggen. Uiteraard moet de student hierin op een gestructureerde manier bij de beste oplossing komen. Want het kunnen legitimeren van gemaakte keuzes en handelingen is toch de basis van ieder voorschrijven. Het doorlopen proces, het kunnen legitimeren van de keuzes en de presentatievaardigheden en een pitch zijn uiteindelijk door een externe jury mede beoordeeld. De enige functionele eis die vooraf aan het daadwerkelijke ontwerp gesteld werd, was dat er minimaal een onderdeel 3D geprint moest worden. De andere eisen werden door de studenten zelf gedurende het proces opgesteld. Ook het probleem of de kans als basis voor het ontwerpen werd gekozen door de groepjes studenten. Zij keken hierbij naar zichzelf, naar hun directe omgeving, op social media of vonden een casus via het nieuws.

projectontwerp

Kaders verdwijnen

Het blijkt dat wanneer de kaders weg worden gehaald bij de studenten, zij prima in staat zijn om met zeer creatieve en reële oplossingen te komen. Zo is er bijvoorbeeld afgelopen jaar een ontwerp gemaakt voor een oma van een studente die door problemen met haar balans en een vervelende drempel in huis geen kopjes of borden vanuit de keuken naar de woonkamer kon brengen. En zo waren er meerdere ontwerpen, zoals een hulpmiddel voor een moeder van een student die problemen had bij het zwemmen. Iemand die nooit zijn jas op kon hangen in de kroeg; een vader die geen papiertjes op kan rapen van de grond; een vriend die niet langdurig de pomp kan inknijpen bij het tanken van zijn auto. Zo zijn er nog vele problemen getackeld met een creatief ontwerp.

Meld je casus aan

De gekozen casussen van de studenten zijn de afgelopen jaren niet gekoppeld geweest aan de orthopedische technologie of de orthopedische schoentechnologie. Dit zouden we in de komende jaren wel meer willen doen. Daarom zijn we op zoek naar kansen en vragen/problemen vanuit een individu, bijvoorbeeld een cliënt of een casus vanuit de professional, waar studenten hun tanden in kunnen zetten. Professionals kunnen contact opnemen met Fontys voor het aanleveren van casussen op eigolonhcetehcsidepohtro.[antispam].@fontys.nl